Anders Eikenes og familie i Dresden, rundt 1900

  • Heisann,


    Jeg leter etter broren til min tipp-oldefar Kristian. Hans navn var Anders Eikenes (noen ganger stavet Eikenaes), og han ble født i Norge i 1866. Han flyttet til Tyskland, til Hopfgartenstr. i Dresden. Vi vet at han fikk seg familie der, men dessverre vet vi ikke hva som skjedde med dem etter det siste brevet han sendte, som er datert 27. desember 1919. Nå er jeg og min familie nysgjerrige på hva som skjedde videre med han og familien, og om det finnes noen etterkommere etter dem i Tyskland i dag.


    Dette er den informasjonen jeg har om Anders:


    *Anders Eikenes ble født på Hestenesøyra i Norge i 1866, foreldre Josef og Eli, søsken Kristian, Eilef, Gjertrud, Eilev.
    *Han flyttet til Dresden i Tyskland rundt 1890, det første brevet fra ham til broren Kristian er datert 10. juli 1891.
    *Hans tittel var ingeniør, men jeg vet ikke om han jobbet som det.
    *Ut fra gamle bilder ser det ut til at han var gift med en (tysk?) kvinne som het Anna, og de fikk minst 4 barn:
    - Eli (født ca. 1892)
    - Oswald Kristian (født ca. 1894) - faren skrev i et brev at han var vise-vaktmester i felten i 1916, men vi vet ikke om han overlevde krigen eller ikke.
    - Susanne (født ca. 1895)
    - Helene (født ca. 1896)


    Alt dette (med unntak av det første avsnittet, som jeg har funnet i en slektsbok) har jeg funnet i brev og bilder Anders skrev til broren Kristian og moren Eli.



    Jeg vet at dette ikke er mye informasjon, men jeg håper likevel at folk tar kontakt hvis de kjenner igjen noen av disse navnene, eller har noen råd om hvor jeg kan lete videre etter dem. Jeg er veldig takknemlig for all hjelp!
    :)


    Mvh Monica Eikenes, Norge

  • Hei Monica,


    det finnes adressebøker hvor du kan lete i. Prøv denne linken: Dresden 1901 og så Einwohnerverzeichnis (liste av innbyggere) --> Alphabetisches Verzeichniß der selbständigen Einwohner eller: Häuserbuch --> Verzeichniß der Häuser mit ihren Bewohnern.


    Det finnes også andre årganger (1702 - 1941): En liste av adressebøker finnes her.


    Det er ganske mye materiale - lykke til!


    Mvh Jens

  • Hei Monika,


    det har kommet et innlegg av Joachim (A Be):


    *************************************************************************************************
    Hei Monica,


    dessverre er „Einwohnermelderegister” av Dresden ødelagt under krigen, det er vanskelig å stille spørsmål om denne tiden. Man kan spørre, men det er bare en svært liten sjanse at noen kan hjelpe.


    Det er bedre å lete online i adressebøkene SLUB for å få informasjoner om bostedsadressene:


    Prøv disse linkene:
    1889-94
    1895 / 96
    1897-1914
    1915-38
    1939-42
    1943/44


    Det finnes dessverre ingen andressebøker etter 1944.


    I adresseboka 1892 har jeg ikke funnet familienavnet, men fra og med 1893 i Berlinerstraße 18 i „II. Stock” (=3. etasje).
    I 1897 bor Eikenaes, Andr. J. Josephson Jngenieur i Gambrinusstraße 13 i I. Stock (=2. etasje).
    de nevnte adressene ligger i Dresdner Friedrichstadt > Friedrichstadt


    Hans tittel var ingeniør, men jeg vet ikke om han jobbet som det- det står „Ing.” i adresseboka, derfor har han sannsynligvis arbeidet som ingeniør, men hvor ??


    hva som skjedde videre med han og familien? - Du må undersøke om han står etter 1919 fortsatt i Dresdens adressbøkene; adressen er viktig for å få vite om kompetansen av byfogdkontored (det finnes flere av dem!)


    1920 stør han i adresseboka med adressen Hopfgartenstraße 3, II. Stock (= 3. etasje)


    Hopfgartenstraße ligger i Dresdner Johannstadt > Johannstadt


    og om det finnes noen etterkommere etter dem i Tyskland i dag. - det er generelt vanskelig p.g.a. datavern. I adresseboka
    1943/44 finnes ikke navnet (begge stavemåter k og ck).


    Hva du kunne etterforske:


    først se på alle adressebøkene (komplett!), fordi det er svært viktig å få vite hvilket byfogdkontor (= Standesamt) er ansvarlig, husk begge skrivemåter Eickenaes og Eikenaes,
    deretter etterforskning i byarkiv Dresden,når det ikke haster: Jeg går dit minst to ganger per året. Alternativ forespørsel ved byarkivet (man må betale en avgift der).
    bryllup må være oppført 1891/92/93 Anders J. J. Eikenaes og Anna N. N. (sannsynligvis Standesamt Dresden II),
    - der får du informasjoner om kona hans Anna, eventuelt finnes det en bemerkning som tillegg til anmerkningen av døden
    - når man finner dokumentet om døden, kunne det godt være at en av etterkommere har anmeldet dødsfallet.


    dokumenter om fødselne av barna * 1892 – 96 ligger antagelig på Standesamt Dresden II (Wohnadresse 1893 Berlinerstraße 18 og 1897 Gambrinusstraße 13, Standesamt Dresden II er ansvarlig for begge)
    - for etterforskningen trenger du adressen i vedkommende tid, så finner du det ansvarlige Standesamt
    - på fødselsdokumentene kunne det godt være bemerkninger om bryllupet eller døden


    Oswald Kristian (født ca. 1894) - faren skrev i et brev at han var vise-vaktmester i felten i 1916, [Joachim forklarer ordet „vise-vaktmester”, men jeg vet ikke faguttrykkene på norsk]


    hvis du er interessert, kan jeg være behjelpelig med informasjoner og bykart til de nevnte adressene, men da trenger jeg epost-adressen din.



    Hilsen til Norge fra JoAchim

  • hei Monica,


    1893 Berlinerstraße 18 II. Stock, Friedrichstadt Sa. Dresden II


    1894 Berlinerstraße 54 II. Stock, Friedrichstadt Sa. Dresden II - 1895 Berlinerstraße 54 II. Stock


    1896 Könneritzstraße 3 I. Stock, Wilsdruffer Vorstadt Sa. Dresden II


    1897 Gambrinusstraße 13 I. Stock, Friedrichstadt Sa. Dresden II - 1898 und 1899 Gambrinusstraße 13 I. Stock,


    1900 Hertelstraße 27 II. Stock, Johannstadt Sa. Dresden I - 1901 Hertelstraße 27 II. Stock


    1902 Pfotenhauerstraße 58 I. Stock, Johannstadt Sa. Dresden I


    1920



    liebe Grüße JoAchim :)


    meine Dauersuche:
    alle Voigtmann aus Kühnhaide (Marienberg), Schmideberg bei Dippoldiswalde, Dresden und Vororte

    :danke: für jeden Hinweis

  • Hei Jens og JoAchim,


    Tusen, tusen takk for hjelpen deres! Jeg er virkelig takknemlig for at dere bruker tid på å hjelpe meg videre. :danke:


    Nå har jeg mye stoff å lete videre i, og mange, mange spørsmål jeg kunne
    tenkt meg å stille dere, men jeg skal prøve å begrense meg litt, og
    holde meg til saken... :)


    Aller først - jeg har undersøkt litt i helgen, og oppdaget litt nytt:


    1.
    I en norsk bok med liste over alle de som er utdannet ingeniører ved
    Bergen Tekniske Skole (Norge) mellom 1875-1975, er faktisk Anders nevnt.
    Det som står om ham, er dette:
    1888. Eikenæs, Anders Josefsen, ing., f. 5-8-1866 i Eikenæs, sønn av
    gårdbruker Josef Kristiansen Eikenæs. Var i 1900 jernbane- og veiing. i
    Tyskland. Ytterligere opplysninger mangler.


    Han tok altså eksamen i Bergen i 1888, og dro sikkert til Tyskland like etterpå, siden hans første brev kom i 1891.


    2.
    Jeg snakket med en eldre slektning av meg, og han sa at ryktet i
    familien gikk på at Anders fikk 2 sønner, men at de begge døde under
    krigen, så slekten hans "sluttet" der. Men dette er, som sagt, bare
    rykter, og jeg personlig mener det må være litt feil, av denne grunn:
    Jeg har et postkort fra Anders til hans mor Eli fra 1906, og på forsiden av
    kortet er et bilde av Anders, Anna og 4 barn - Eli (14 år), Helene
    (10), Susanne (11), Osvald Kristian (12). På baksiden står en hilsen til
    Eli: Liebe Grossmutter! Hoffentlich ist es uns in diesen Leben noch
    vergonnt dich liebe Grossmutter persönlich Kennen zu lernen. Das ist
    der Wunsch deiner Enkelchen und Schwiegertochter.
    (Anders skrev hvert brev både på tysk og på norsk).


    Når han skriver slik, kan det vel ikke tolkes på noen annen måte enn at han
    faktisk er far til disse barna?? Han hadde da bare 1 sønn, i tillegg
    til 3 døtre. Men jeg tenker også at det er mulig at Osvald faktisk ble
    drept i krigen... Dermed er det ikke usannsynlig at navnet Eikenæs
    forsvant med ham (og senere Anders).


    OK, her er det jeg lurer på:


    1.
    Hvis Osvald ble drept i krigen, er da dødsfallet hans registrert i et
    offentlig register noe sted? Og var det vanlig at de falne soldatene ble
    begravet på hjemstedet sitt - i Osvalds tilfelle Dresden?


    2.
    Hva er egentlig en Adressebok? Jeg tror ikke vi har noe lignende i
    Norge... Kan man finne absolutt alle som bodde på en adresse i en
    adressebok, eller er det bare noen utvalgte (f.eks. bare menn, bare de
    som er myndige, bare én person i hver familie eller lignende)?


    3.
    Jeg så gjennom de linkene du ga meg, JoAchim, og la merke til at Anders
    hadde vært på veldig mange ulike adresser! Så de adressene du fant
    (Berlinerstrasse, Gambrinusstrasse, Pfotenhauerstrasse osv) - var det
    hans faste bostedsadresse det året, eller kunne det f.eks. være et sted
    han arbeidet?


    Det er veldig mye annet jeg også lurer på, men jeg
    ser at jeg allerede har skrevet veldig mye, så jeg gir meg for denne
    gangen. :)


    JoAchim: ja, jeg er veldig interessert i å få tilsendt bykart og ulike adresser, hvis du har det. :)
    Kan du ikke sende meg en pm, så skal du få e-postadressen min? Jeg
    skriver riktignok på norsk nå, men jeg forstår en god del skriftlig
    tysk, og kan også skrive bittelitt tysk selv, så språket skal ikke være
    noe problem. Dessuten er mitt arbeidsspråk engelsk, så hvis du kan litt
    av det, tror jeg vi skal klare å forstå hverandre. :)


    Og Jens - selv om du ikke oversatte den biten med vise-vaktmester, tror
    jeg at jeg forstod hva det handlet om. Men jeg vil uansett takk deg så
    mye for at du oversetter alt dette, uten din hjelp hadde jeg ikke kommet
    meg så veldig langt! Vielen Dank! :danke:


    Nå skal jeg tilbake til de linkene dere ga meg, og se om jeg kan komme meg lenger i Mysteriet Anders. Ha en fin uke! 8-)


    Vennlig hilsen Monica

  • Hei Monica,


    det er dessverre ikke mulig å sende en PM til deg: Du må forandre innstilingen i profilen din:
    Profil bearbeiten --> Mein Profil --> Einstellungen --> Kommunikation
    Private Nachrichten: Du må aktivere denne optionen, ellers kan ingen av oss sende en PM til deg!


    Svar til spårsmålene dine:
    1. Prøv denne adressen: Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. - der kan du finne informasjoner om soldater (og sivilister som har vært i militærtjeneste) som døde under krigen.


    2. En adressebok inneholder minst en person pr. bosted/adresse, vanligvis mannen (som var „sjefen” i husholdningen). Alle adressene i en by kan du finne i en slik bok, men den dag i dag finnes disse bøker ikke lenger pga. datavern. Men de gamle bøker eksisterer fortsatt i arkivene. De sier ikke noe om hvem har arbeidet på en slik adresse!


    Vennlig hilsen
    Jens

  • hei Monica, hallo Jens,


    @ monica,
    Jeg skal sende en privat melding
    og håper å kunne hjelpe deg med dine spørsmål



    Jens,
    danke für´s Übersetzen, hatte den Norwegischen Text mit Guggle Übersetzer übersetzt und so war alles für mich gut verständlich.
    allerdings ist deine Übersetzung viel besser ;)


    http://www.volksbund.de/graebersuche.html
    http://www.weltkriegsopfer.de/Erster-Weltkrieg_76.html
    http://java.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search


    Jeg har ingen oppføringer Eickenaes
    habe ich keine Einträge zu Eiken(a)es gefunden


    Med vennlig hilsen
    mit freundlichen Grüßen


    JoAchim


    translate by http://translate.google.de/#de/no/


    meine Dauersuche:
    alle Voigtmann aus Kühnhaide (Marienberg), Schmideberg bei Dippoldiswalde, Dresden und Vororte

    :danke: für jeden Hinweis

    Einmal editiert, zuletzt von A Be () aus folgendem Grund: Nachtrag Recherche Kriegopfer

  • Hallo,


    Jens: Jeg var ikke klar over at jeg hadde forandret på mine kontoinnstillinger, så det var fint at du sa ifra. Jeg håper jeg har ordnet opp i det nå, slik at jeg kan både sende og motta PM? :) Og takk for forklaringen på adressebøker og linken til gravsteinssøket. Jeg har ikke funnet noen Osvald Eikenæs der enda, og for å være helt, helt ærlig håper jeg at jeg ikke finner ham der, heller...


    Joachim: Danke schön für deine Hilfe bis jetzt, ich bin sehr dankbar! Jetzt warte ich für eine PM bei dir. (ohne Google translate... ;) )


    Freundlichen Grüssen aus Norwegen

  • Hello,


    I don´t speak Norwegian but I am the only living descendant of Anders Eikenaes, I am the grand daughter of his daughter Susanne (born in Dresden in 1895) and live in Berlin with my family. I have contacted Monica in several ways: her inbox here and also her hotmail account and also in the forum which is translated into German. I would love to find out more about my Norwegian roots and hope to get in touch with Monica soon.


    Have a wonderful weekend and best wishes from Berlin
    Ina :)

  • Hallo Jens,


    jaaa, ist ein totlar Zufall, denn eigentlich bin ich garnicht so versessen auf Ahnenforschung. Aber nun ist es wunderbar, mit Monica in Mailkontakt zu sein und vielleicht können wir uns auch mal teffen. Ich würde gerne den Geburtsort meines Urgroßvaters kennenlernen, wo Monica immernoch lebt. Die Welt ist klein und ein <3liches Dankeschön and Euch und Eure Hilfe...


    Ina Kruemmel :)