Anna Magdalene Ewoldt’s forfædre.


  • Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om min Tipoldemor Anna Magdalene Ewoldt og hendes forfædre?


    Anna Magdalene Ewoldt er født 24.Maj 1837i Bendfeld (Kirchenkreis Plön-Segeberg)
    død 14. Marts Apr. 1918, i Kjærhuset, Vestervig Sogn, Refs Herred, Thisted Amt, Danmark


    Dato for hendes dåb efterlyses?
    Dato for hendes konfirmation efterlyses?
    Dato og sted for hendes vielse efterlyses?


    Hendes ægtemand var Poul Sørensen Gravgaard
    født 20 Dec.1840, i Odgaard, Lyngs Sogn, Refs Herred, Thisted Amt, Danmark
    død 26 Apr. 1910, i Kjærhuset, Vestervig Sogn, Refs Herred, Thisted Amt, Danmark.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Hendes forældre var:
    Paul Ewoldt og Dorothea Magdalena Mundt i Bendfeld.


    Mangler alle oplysninger omkring hendes forældre og søskende?
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Anna og Pouls første barn:
    Frederik Marcus Sørensen Graugaard, født 6. April 1862 i Kiel.


    Vil gerne have bekræftet fødselsdatoen?
    Hvor i Kiel (eller omegn) blev Frederik født?
    Dato for hans dåb efterlyses?
    --------------------------------------------------------------------------------------------


    Om der er nogen der ved mere om Anna Magdalene Ewoldt forfædre og søskende, vil jeg blive meget glad og taknemlig.


    Venlig hilsen
    Per G Kristensen / Danmark

  • Tak skal du have, Jens. Du var hurtiger som mig ;).
    Hilsen
    Hina

    "Der Mensch kennt sich selbst nicht genügend, wenn er nichts von seiner Vergangenheit weiß." Karl Hörmann

  • Hei Per,


    den dag i dag finnes det bare Ewald i regionen du leter i. I telefonkatalogen finnes det ingen Ewald i Bendfeld, men det er flere i omegn. Men du kan regne med at man har ikke lagt så altfor mye vekt på en akkurat skrivemåte i den første delen av attenhundretallet.
    Evald(t) (istedenfor Ewald(t)) er ikke så svært vanlig i Tyskland, men jeg kan forestille meg at skrivemåten ble forandret da familien har flyttet til Danmark.


    Vennlig hilsen
    Jens

  • Hei Per,


    jeg har oversatt inlegget ditt til tysk (se her). Hvis det kommer noen svar, skal jeg (eller Hina) oversette det til deg.


    Hilsen
    Jens

    Du skal have mange tak for oversættelsen af mit indlæg, det er dejligt,
    at der er nogen der vil bruge tid på at hjælpe her i gruppen!


    De bedste hilsner
    Per

  • Oversettelse/Übersetzung Vorfahren von Anna Magdalene Evaldt

    Hej Per
    elli (sting) skrev til dig:


    Hej Per


    I folketællingerne Norddeutschland i 1803 finder man navne Evaldt / Ewaldt nogen gange, men der stor der som Ewold.
    Det giver der to Paul Ewold, som de kan være i 1803.


    Peter Ewold, Murermester, 40 år, gift med Gretje Wiesen, søn Paul Ewold, 4 år, født i 1799.


    Ties Ewold, lærredvæver, 60 år, gift med Beck Stuhrs (sin anden kone), barnet Paul af mandens første ægteskab, 14 år, født i 1789.


    Forvisning finder du i Sognsarkiv:

    Kirchenkreisarchiv
    Kirchenbuchamt Kirchenkreis Plön-Segeberg
    Oldesloer Str. 24
    23795 Bad Segeberg
    Tel. 04551/90168321, Sachbearbeiterin Frau Schories, kirchenbuchamt@kirchenkreis-ploe-se.de
    Men du skal der først spørge om umkostningerne.


    Frederik Marcus Sørensen Graugaard, født den 6. april 1862 i Kiel.
    Måske kan du finde ham i


    Kirchenkreis Altholstein
    Eggerstedterstr. 13
    24103 Kiel
    Tel. 0431/2402-332, Frau Kaak, archiv@altholstein.de.


    Der finder man Kiel sogns kirkebøger.


    Mvh elli

    "Der Mensch kennt sich selbst nicht genügend, wenn er nichts von seiner Vergangenheit weiß." Karl Hörmann

  • Oversettelse/Übersetzung Vorfahren von Anna Magdalene Evaldt


    julieann skrev:


    Jeg tænker, at det var forskellige, hvis skribenterne forstod navne, da de skrev de sådan.


    Da i dag tælles i Slesvig-Holstein stadigvæk ”Platt” (der er dialekten nedertysk), kan jeg godt tænke mig, det blev af Evaldt senere Ewoldt.


    I dag finder man også navne Mundt og Ewoldt tit nok i Bendfelds omegen, især i Schönberg/Holstein, ca. 5 km mod Bendfeld. Der giver der fx. tankestationen og en Containerservice Mundt og Ewoldt er en beklædningsbutik. Oprindelig kommer jeg fra omegen der og kender den godt.


    Jeg har fundet:


    Anna Ewoldt, født 10.1.1826 i Bendfeld
    (Hendes forældre: Cay Ewoldt fra Bentfeld og Trien Husen fra Neukirchen nær Lütjenburg),
    gift den 13.5.1853 i Neukirchen med Magnus Casper Detlev Kohrt, født 28.10.1824 i Hægsdorf
    Ægteskæbs børne:
    Detlef Friedrich Ludwig Kohrt
    Friedrich Detlev Christian Kohrt
    Magdalene Sophie Friederike Kohrt
    Detlev Christian Kohrt



    Muligvis handles om familien af din Anna Magdalene Evaldt?


    Jeg ønsker dig forsat stor fremgang hos din opsporing.


    Mange hilser
    Miriam

    "Der Mensch kennt sich selbst nicht genügend, wenn er nichts von seiner Vergangenheit weiß." Karl Hörmann